Nivåindelning

Seglarskolenivå Optimist– Finns under sommarseglarskolan
Seglarskolenivån är till för dig som aldrig seglat, eller har seglat tidigare men känner dig osäker på båten. Ett krav för att börja segla hos oss är att du kan simma minst 200 meter och är minst 8 år gammal.
Du kommer att få lära dig styra båten och använda seglet för att ”gasa och bromsa”. Det ingår också att lära sig hur man välter och vänder upp båten igen, väjningsregler och att segla runt en bana.
Var inte orolig för att välja fel grupp när du anmäler dig. Om du tycker att gruppen du hamnar i blir för lätt eller för svår så pratar du med huvudinstruktören om att byta under veckan.

Att ta med till kursen: Regnställ, stövlar, ombyteskläder, handduk, vattenflaska, solkräm (flytväst finns att låna).

Grön nivå Optimist– Finns under sommarseglarskolan och under vår/höst-kurser
Grön nivå är till för dig som lärt dig grunderna i segling, att kryssa mot vinden och länsa undan för att komma dit man vill. Fortsättare vet hur det är att välta och själva vända upp sin båt när det behövs. Du tycker det är roligt att vara ute på vattnet med kompisar och vill bli duktig på att hantera båten i olika situationer. Du kommer också att få lära dig grunderna i kappsegling.

För datum och anmälan klicka här.

Katamaran ungdom– Finns under sommarseglarskolan och under vår/höst-kurser
Katamarankurserna är till för dig som är över 12 år och har seglat tidigare. Vi seglar Spitfire 16 och Topaz 14 som är 16 resp. 14 fot långa katamaraner med stor segelyta som går väldigt snabbt.

Att ta med till kursen: Regnställ, stövlar, ombyteskläder, handduk, vattenflaska, solkräm, badkläder (flytväst finns att låna). Vid vår/höstkurserna är våtdräkt bra att ha med sig, katamaranseglare blir blöta!

För datum och anmälan klicka här.

Blå nivå Optimist– Finns under vår/höst-kurser samt under träningsläger och kappseglingssommarveckan
Blå nivå är för dig som kan de olika seglingssätten, och tycker det är roligt att segla även när det kan luta lite. I den blå gruppen lär du dig att kappsegla på bana med trånga starter och särskilda kappseglingsregler, seglingen blir en sport. Vid tre-fyra tillfällen på vår och höst deltar vi i Gill Stockholm Cup och andra tävlingar. Klubben har ett begränsat antal kappseglingsoptimister och skoloptimister som kan lånas. Läs mer om att börja kappsegla här.

Att ta med till kursen: Blå grupp tränar när det är kallare i vattnet. Då behövs våtdräkt och/eller torrdräkt.

Katamaran vuxen– Finns under vår/höst-kurser
Katamarankurs vuxen är till för dig som är vuxen och som antingen vill utveckla din segling eller lära dig från grunden; inga förkunskapskrav! Vi anpassar kursen efter deltagarnas nivå och brukar vara minst 2 instruktörer. Vi seglar Spitfire 16 och Topaz 14 som är 16 resp. 14 fot långa katamaraner.

Att ta med till kursen: Regnställ, stövlar, ombyteskläder, handduk, vattenflaska, solkräm, badkläder (flytväst finns att låna). Vid vår/höstkurserna är våtdräkt bra att ha med sig om man har, katamaranseglare blir blöta! För det mesta räcker dock ett bra regnställ gott och väl.