Kappsegling

Välkomna till Ulvsundaregattan 2022! Söndag 25/9, skepparmöte klockan 10:00.

Anmäl dig här

Klicka här för att ladda ner seglingsföreskrift

Klicka här för att ladda ner inbjudan (docx)

Vi på Solna Strands Kappseglingsklubb vill att alla som har ett intresse för segling skall kunna segla hos oss och trivas riktigt bra. Vi har i vår optimistverksamhet tre olika nivåer, så att det alltid finns en som är rätt för just dig. Vi står för seglarens utveckling från första steget i seglarskolan till att bli en snabb och sjövan kappseglare.

Nedan följer en beskrivning av de olika nivåerna och vilka kunskapskriterierna är.

Grön grupp (tisdagar)

Denna grupp passar till dig som är nybörjare i segling, eller har gått någon vecka på seglarskola, men fortfarande är lite osäker på grunderna. I denna grupp ligger fokus på lek och glädje ute på vattnet. Målsättningen är positiva erfarenheter och lärdomar ute på vattnet. Alla är välkomna!

Blå grupp (tisdagar & torsdagar)

Den blå gruppen passar dig som vill börja träna segling som idrott. För att få segla i denna grupp bör du kunna hantera alla segelsätt, och på så sätt ta dig runt en bana på egen hand. Du skall ha ett intresse av att utveckla din segling, och därmed vara fokuserad på träningarna. Vi ser gärna att du vill testa på att segla någon lokal tävling, även om det inte är något krav.

Röd grupp (tisdagar & torsdagar)

Denna grupp är klubbens uttalade tävlingsgrupp. Detta är gruppen för dig som har testat på att segla några mindre tävlingar och nu vill ta nästa steg. Seglare i denna grupp förväntas åka på olika nationella tävlingar och träningsläger, där junior SM ligger som höjdpunkt för året. I denna grupp behöver du en tävlingsoptimist. Antingen har du en egen, eller så seglar du en av klubbens tävlingsoptimister. Du förväntas kunna rigga båten, och vara klar till utsatt träningstid, utan hjälp av vuxen eller tränare.

Att åka på olika tävlings- och träningsevenemang kräver en del logistik. Föräldrar till seglare i röd grupp förväntas därför att bidra med ett visst engagemang. Det kan innebära saker som transport av båtar/seglare, hjälpa till vid träningsläger och dylikt. Vi har inga krav på några förkunskaper avseende segling hos föräldrar till röda seglare.

Nedan följer länkar till olika informationsstycken som har att göra med kappseglingsverksamheten inom Solna Strands Kappseglingsklubb.